Deze zin hoorde ik enkele jaren geleden in een pretpark. De hele dag hoor je allerlei irritante geluiden en gillende kinderen, zo ook mijn eigen kinderen natuurlijk. Het Belgische concept van plezier (Plopsaland) werkt bijzonder goed bij de kinderen. Rondlopende magische wezens, waar alle kinderen als in een carnavalsoptocht braaf achterna lopen. Terwijl ik daar enigszins rustig zat, kon ik het niet laten deze zin te ontrafelen.
“Waar heb ik het aan verdiend, dat jij zo tegen mij doet?”
Een alleraardigste moeder ging tekeer tegen haar alleraardigste zoontje van een jaar of 5. Hoe kwader de moeder werd, hoe verdrietiger het kind. Er was hier duidelijk sprake van ernstige miscommunicatie, toch? Ik moest voor mezelf helder krijgen wat ik nou eigenlijk heb gehoord.
“Waar heb ik het aan verdiend?”
“Dat jij zo tegen mij doet;”
Interessant wat deze zin aan vragen teweeg brengt. Wellicht zijn er nog veel meer vragen die gesteld kunnen worden. Feit blijft echter dat het kind niets heeft gezegd. Het kind was waarschijnlijk overprikkeld of gewoon moe. De opvoeder is te allen tijde verantwoordelijk voor het kind en de opvoeding. Het kind wordt opgevoed! Het natuurlijke mechanisme van ‘Ik doe iets leuks voor jou en jij moet nu leuk tegen mij doen’, zit diep verborgen in een ieder. We verwachten nou eenmaal dat het gezellig is, als we iets gezelligs gaan doen. De wederzijdse afhankelijkheid kenmerkt de ouder/kind relatie. Van intense vreugde tot het achter het behang willen plakken van je kind. Dit maakt het daarom ook zo’n interessante maar ook lastige relatie. Omwille van onbewuste of zelfs bewuste verwachtingspatronen ten aanzien van onze kinderen, wil ik je uitnodigen zelfonderzoek te doen. Wat is de werkelijke reden om kinderen te willen opvoeden? Gewoon omdat iedereen het doet of is het een bewuste keuze. Perfectie bestaat niet in opvoeden.
Men maakt nou eenmaal fouten omdat opvoeden een constant proces is van aantrekken en afstoten. De kunst is om te blijven opvoeden vanuit jouw volwassen positie. Indien je in de valkuil stapt van verwijten, impliceert dit een gebrek aan controle en een behoeftig innerlijk kind die geen aandacht krijgt. Er is dan sprake van rolverwarring. Wie is de ouder en wie is dan het kind?
Controle? Innerlijk kind? Wat nou. Dit heet, discipline bijbrengen. Nee, discipline breng je kinderen bij door consequent en congruent te zijn in je doen en laten. Nu de kinderen meer thuis zijn vanwege de vakantie kan onderzoek naar rolverwarring een leuke bezigheid zijn en veel zelfinzicht opleveren. Bijvoorbeeld, op momenten dat je even voor je uit kunt staren Hopelijk kunnen we genieten van een mooie, zonnige zomer. Fijne vakantie.
Tips voor de vakantie:
Misschien allemaal open deuren! Dan alleen reminders.
Interessante boekentips voor ontspannen ouderschap: