critical alignment yoga, hartcoherentie, mindfulness

Critical Alignment yoga is voor iedereen geschikt en maakt het ook toegankelijk voor somatische of lichamelijke klachten ten gevolge van ziekte, trauma of onverklaarbare oorzaken.

De lessen worden gegeven in kleine groepen met persoonlijke aandacht. Je kunt in je eigen tempo en met respect voor je persoonlijke grenzen in beweging komen.

Wat zijn Somatische Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)?

Het lastige aan deze klachten is, dat er geen medische verklaring gegeven kan worden. Ondanks diagnostiek is er weinig tot geen aanwijsbare reden gevonden voor de oorzaak. Dit maakt dat de klachten niet adequaat verholpen kunnen worden. Veel  voorkomende klachten zijn pijn, vermoeidheid, duizeligheid, slaapproblemen of concentratieproblemen.Somatische klachten kunnen ook voortkomen uit ziektes en ingrijpende gebeurtenissen. Om een helder beeld te krijgen van de klachten en de ontstaansgeschiedenis is een intake gesprek noodzakelijk.

Voorbeelden hiervan zijn hyperventilatie, spanningshoofdpijn, whiplashsyndroom, fibromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom, overspanning, burn-out, prikkelbare darmsyndroom. Ook chronische rug- of nekklachten kunnen onder SOLK vallen, als de klachten niet goed te verklaren zijn.

 

Ontstaan van blokkades

Uit onderzoek blijkt dat stress de oorzaak van bijna 95% van alle ziektes en emotionele disbalans is. Stress die zich nestelt in het immuunsysteem is hardnekkig en vaak onbewust aanwezig. Het wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd. Het oplossen van stress zit in je hele systeem. Zowel in je lichaam als in je geest. Lichamelijk uit het zich in verstijfde of gespannen spieren en geestelijk in een algeheel gevoel van malaise. Je ervaart jezelf niet als een stabiele persoonlijkheid. Dit heeft iedereen wel eens van tijd tot tijd maar als het een aanhoudende tendens is en je hier niet uitkomt, stapelt de spanning zich op.

Waarom Critical Alignment Yoga?

De houdingen in Critial Alignment Yoga hebben als doel om verstoringen in de samenwerking tussen houdings- en bewegingsspieren te herstellen. Dit leidt tot het opheffen van blokkades in bewegingsketens. De yogaoefeningen stimuleren de interactie tussen lichaamsdelen om klachten aan het bewegingsapparaat te onderzoeken en te herstellen (Handboek Critical Alignment Yoga, Gert van Leeuwen).  Door de oefeningen vanuit een ontspannen houding uit te voeren, kom je weer in de oorspronkelijke balans. De yogaoefeningen richten zich met name op mobiliteit, kracht en ontspanning. De nadruk ligt op het verkennen en loslaten van spanning op een niet competitieve manier. Door het gebruik van hulpmiddelen is het voor iedereen mogelijk de verdieping te ervaren en het lichaam krijgt de gelegenheid om vanuit rust gedachten, gevoelens en spierspanning te onderzoeken.

Er is helaas nog weinig bekend over de werking van de fysieke yogabeoefening op lichaam en geest. Er lopen een aantal kleinschalige wetenschappelijke onderzoeken maar harde bewijzen zijn nog niet gegeven. Steeds meer mensen vinden ontspanning en herontdekken levensvreugde door de beoefening van yoga. Huisartsen en andere medisch specialisten geven steeds meer advies om aan yoga te doen.

 

 

Critical Alignment Yoga, Hartcoherentie en mindfulness in de praktijk.

Een aantal veel voorkomende voordelen van yogabeoefening:

  • beter omgaan met stress
  • Beter in je vel zitten
  • bevordert een goede nachtrust
  • Bewustwording van innerlijke grenzen
  • Vergroten van lichaamsbesef en zelfvertrouwen
  • Emotieregulatie en stressmanagement
  • harmoniseren van het gehele zenuwstelsel
  • sympathische zenuwstelsel tot rust brengen

Voor wie?

Voor mensen met klachten die voortkomen uit teveel stress, ziekte, lichamelijke-, psychische-, chronische -en/of neurologische aandoeningen, bijvoorbeeld:

  • herstel na burn-out
  • aanhoudende nek- en rugklachten
  • aanhoudende somberheid
  • hyperventilatie
  • chronisch vermoeidheidssyndroom
  • fibromyalgie
  • Chronische of acute trauma ten gevolge van lichamelijke- en geestelijke mishandeling of seksueel misbruik

Hartcoherentie

Het hartritme wordt geregeld in het eerste brein. Het hartritme en de ademhaling hebben invloed op de impulsverwerking en de aanmaak van neurotransmitters en hormonen.

Als je bang bent, zenuwachtig of gefrustreerd dan is het hartritme ongelijk en onregelmatig, Dit is al reeds een bewezen feit. Het onderzoek was erop gericht om te achterhalen welke psychologische en fysiologische invloeden bepalend zijn voor het reguleren van de emoties, woede, verdriet, boosheid en blijheid. Er zijn voor – en natmetingen gedaan met biofeedbacksystemen.

Hartritme angst, woede en frustratie. Het hartritme vertoont opgejaagde bergpieken.

Gelukkig kan het hart ook een ander patroon laten zien. Dat is het geval wanneer je merkt, dat je vertrouwt wordt, of gewaardeerd wordt, wanneer je leuke dingen doet en daarvan geniet. Het hartritme heeft dan een patroon dat er veel glooiender uitziet.

De wetenschap noemt dit coherentie, en in je lichaam is alles beter op elkaar afgestemd.

Ademen gaat meestal vanzelf. Het autonome zenuwstelsel regelt de frequentie en de diepte. Je hoeft er geen aandacht aan te geven. Als het bloed te weinig zuurstof en teveel koolzuurgas heeft, worden het ademhalingscentrum en zo de ademhalingsspieren gestimuleerd. Als je ademhaling resoneert met je hartcoherentie ervaar je vrede, balans en geluk. Door yogahoudingen op een rustige en bewuste manier en afgestemd op jouw lichaam te beoefenen ervaar je de hart-brein connectie. Door bewust uit je comfort zone te stappen op een gecontroleerde manier, daag je jezelf uit om anders naar je lichaam en je gedachten te kijken en te beleven. Het lichaam en de geest komen tot rust.

Mindfulness

Mindfulness is het aandachtig onderzoeken van jezelf zonder vooroordeel. Door de aandacht naar binnen te richten komt er ruimte om een  positieve relatie met jezelf te onderhouden. Vanuit het contact met eigen grenzen en mogelijkheden ontdek je nieuwe ervaringen voor een prettige verbinding met jezelf en de omgeving. Elke vernieuwing begint bij de eerste stap.